Ramen die zorgen voor een ruime lichtinval, oppervlaktes die elk designidee mogelijk maken en een modulair systeem waarmee architecten en fabrikanten hun inspiratie de vrije loop kunnen laten – bij aluplast GmbH weten ze perfect, hoe ze innovatie en functionaliteit in de raamconstructie opnieuw kunnen definiëren. Wie vandaag bezig is met moderne bouwelementen, kan niet om het neo-platform van de profielleverancier uit Baden heen. Dit revolutionaire platform vormt de kern van een succesverhaal dat in 1982 in Karlsruhe begin en vandaag wereldwijd verdergezet wordt.
Familiebedrijf aluplast uit Karlsruhe ontwikkelt en produceert al meer dan 40 jaar kunststof profielen die voldoen aan de hoogste normen en voorschriften en rekening houden met de lokale architectuur en de trends op het vlak van design. Ze waren naar eigen zeggen ook één van de eerste systeemaanbieders die kozen voor de platformstrategie.
“Met het neo-platform hebben we één van de meest flexibele oplossingen op de markt gecreëerd. Basisprofielen kunnen gecombineerd worden met verschillende profielen, beslag, afdichtingen en oppervlakken om ramen en deuren te creëren die passen bij elke architecturale stijl”, stelt Patrick Seitz, managing director en eigenaar van aluplast GmbH. “Of het nu gaat om smalle gevels, vleugeloverdekkende frames of klassieke ontwerpen, de diversiteit van het platform opent ongekende mogelijkheden voor fabrikanten en bouwheren. Tegelijkertijd zorgt de platformstrategie voor een efficiënte opslag en vermindert het de complexiteit – een echt voordeel in de dagdagelijkse praktijk. Dit concept werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met de klanten. We willen immers de productie van ramen voor hen zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk maken en tegemoet komen aan hun wensen.”
Maar aluplast denkt verder en blijft het gamma verder uitbreiden en optimaliseren om steeds weer op de nieuwste trends te kunnen inspelen en aan de eisen uit de markt te voldoen. Getuige daarvan zijn de update van het neo smart-slide schuifsysteem of de neo view, die een ongekende lichtinval en een onbeperkt uitzicht garanderen.
“Alle neo-producten zijn verkrijgbaar in de nieuwe oppervlakken aludec en woodec, die duurzaamheid met eigentijds design combineren. Ze zijn gebaseerd op de huidige design- en kleurtrends. We bieden in totaal veertien verschillende oppervlakken, variërend van Scandinavisch geïnspireerde, lichte houttinten tot warme natuurlijke kleuren en opvallende industriële tinten”, geeft de managing director aan. “De combinatie van aludec en woodec met het neoplatform maakt het mogelijk om aan alle moderne en klassieke eisen voor ramen en deuren te voldoen. Dankzij hun natuurlijke nerf, het aangename aanvoelen en de uitzonderlijke duurzaamheid zijn deze oppervlakken niet alleen visueel aantrekkelijk maar ook zeer functioneel – en ze zijn geschikt voor zowel binnen- als buitentoepassingen.”
Bij de ontwikkeling van het neo platform heeft de profielleverancier ook rekening gehouden met de duurzaamheid. Alle profielen zijn volledig recyclebaar en kunnen tot 7 x toe tot nieuw basismateriaal voor de productie van ramen verwerkt worden. Het verminderde gebruik van staal minimaliseert ook de CO2-voetafdruk. Door een gesloten materiaalkringloop en een gecertificeerd terugnamesysteem voor oude ramen levert ap-cycle van aluplast een actieve bijdrage aan de circulaire economie en klimaatbescherming.
Intussen blijft aluplast verder bouwen aan zijn productassortiment. “Regelmatige evenementen, zoals de ‘neodagen’, bewijzen dat we in dialoog blijven gaan met zijn partners, innovatie stimuleren en actief meehelpen om de toekomst van de raamconstructie vorm te geven”, sluit Patrick Seitz af. “Voor wie naar toekomstbestendige, flexibele en duurzame raamoplossingen op zoek is, zijn we een betrouwbare partner met visie
en innovatiegeest.”