Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
Veel glas zorgt voor unieke winkelbeleving in ‘Wroclavia’

Veel glas zorgt voor unieke winkelbeleving in ‘Wroclavia’

In de herfst van 2017 opende het ‘Wroclavia’ shoppingcenter haar deuren in zuid-west Polen. Het centrum met meer dan 200 winkels, café‘s, restaurants, een fitnesscentrum en een bioscoop heeft inmiddels meer dan negen miljoen bezoekers verwelkomd. De absolute blikvanger is het glazen dak, dat net als de vensters en deuren, door de firma ALUPROF werden geleverd.

Het shoppingcenter werd op 18 oktober 2017 geopend. De bouw startte in 2012 op de plaats van het voormalige busstation. Het shopping complex is met zijn 72.500 m² bijna net zo groot als zeven voetbalvelden en biedt voor elk wat wils. Mondiale ketens als H&M, Media Markt, The Body Shop en Pandora zijn uiteraard aanwezig maar ook minder bekende merken rekenen op succes dankzij de grote bezoekersaantallen.

Wroclavia_GrandOpeningComplexe dakopbouw met zeer goede afdichting en thermische isolatie.

Bijkomende blikvanger
Het shoppingcenter heeft drie verdiepingen: op het gelijkvloerse gedeelte en de eerste verdieping bevinden zich de winkels, op de tweede verdieping zijn de meeste horecagelegenheden en de bioscoop te vinden. Het project werd bedacht door architectenbureau IMB Asymetria met vestigingen in Krakau en Warschau. Naast de buitengewone vorm van het complex, wisten de architecten een bijkomende blikvanger te integreren: een enorme dakconstructie van glas, onderverdeeld in ontelbare kleine vensters die zicht geven op de hemel en waardoor zeer veel daglicht binnenvalt – in tegenstelling tot het merendeel van de shoppingcenters met kunstlicht.

Het winkelcomplex wordt uitgebaat door Unibail Rodamco, Europa‘s grootste, beursgenoteerde bedrijf op het vlak van bedrijfsgebouwen. De groep heeft 67 shoppingcenters in elf landen en hecht veel belang aan architectuur, stedenbouw en milieunormen. Bij de bouw van haar winkelcomplexen wordt veel aandacht besteed aan economische, sociale en milieuduurzaamheid. Deze, zelfopgelegde, verplichting werd beloond met een FTSE4Good Index en ook kreeg de Unibail Rodamco Groep een ‘A rating’ van diverse ratingbureau‘s waaronder Standard & Poor‘s.

Uit het gamma van ALUPROF werden de brandwerende wanden MB-78 EI gebruikt in het winkelcomplex, naast de venster- en deursystemen  MB-45 en MB-86 en het gevelsysteem MB-SR50N. Het MB-78 EI systeem wordt gebruikt voor de bouw van binnen- en buitenmuren die niet alleen brandwerend zijn tot EI 90, maar ook uitstekende warmte- en geluidsisolatie garanderen. Voeg daarbij de lage kostprijs, een hoogstaand design en flexibele toepasbaarheid en de populariteit van het systeem is duidelijk.

Wroclavia_GrandOpeningHet gebouw is bekroond met BREEAM certificaat UITSTEKEND.

Gebogen profielen
In dit specifieke project kon het glasplafond bijvoorbeeld gerealiseerd worden dankzij de toepassing van gebogen profielen.  De zeer hoge warmteresistentie, en dus de bescherming van het publiek, wordt gegarandeerd door de stalen verbindingselementen en de vuur-isolatie die in de binnenkamers van de profielen en isolatieruimtes geplaatst zijn.  Met het MB-45 systeem kunnen architectonische binnen- en buitenelementen gecreërd worden die geen thermische isolatie behoeven. Dankzij de geringe profieldiepte van 45mm zijn slanke- en sterke venster- en deurconstructies mogelijk die ook gebogen kunnen worden.  ALUPROF gebruikt EPDM afsluiting uit synthetisch rubber die uitstekend bestand is tegen veroudering en een lange levensduur heeft.

Het MB-86 venster en deurensysteem voldoet aan de energiezuinige eisen van de Unibail Rodamco Groep en is het eerste aluminiumsysteem dat gebruik maakt van ongeweven glasvezelvulling en aerogel. Hiermee heeft ALUPROF de beste warmteisolatie uit de industrie gerealiseerd. Daarnaast maakt de stijfheid van de profielen het mogelijk grotere- en zwaardere glasoppervlakken voor het shoppingcenter te gebruiken. 

Door de toepassing van het gevelsysteem MB-SR50 past het gebouw in de huidige architectonische trend: dunne, zichtbare scheidingslijnen zorgen voor stijl en stevigheid in de constructie. De profielen van de gevel kregen een zogenaamde ‘scherpe kant’ waardoor ze van binnen samensmelten tot een optisch geheel. Van de buitenkant lijkt de gevel een vakwerkhuis-tekening te hebben. De brede glasruimte vraagt om grote glasoppervlakken en zelfs driedubbelglas. De EPDM afdichting zorgt ook hier voor overeenkomstige warmteisolatie en beperkt condensvorming op de aluminium componenten tot een minimum.

De ALUPROF systemen zorgen voor een grote daglichtinval in ‘Wroclavia’ waardoor shoppen een feest wordt, zonder lelijk kunstlicht. Het winkelcentrum is niet alleen plezierig om inkopen te doen maar ook om te werken en te relaxen.

Tekst: Aluprof   |  Beeld: Maciej Lulko

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details