Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid
Technologieën voor toegangscontrole: ook voor residentieel gebruik
Bijna alles in huis kan al bediend worden met een app. Nu de voordeur nog.

Technologieën voor toegangscontrole: ook voor residentieel gebruik

Lopen we als branche achter als het om de particulier gaat?

Misschien werkt u als professional in de kozijnenindustrie al lang met technologieën voor toegangscontrole bij uw particuliere klanten. Wellicht vindt u de subtitel hierboven dan ietwat tendentieus? Als u er al langer mee werkt, dan mag u zichzelf in ieder geval een ‘early adopter’ binnen onze sector noemen. De vraag blijft echter legitiem: waar blijven de opties voor de particulieren om breed te kunnen kiezen uit het prachtige aanbod aan toegangscontrolemiddelen die op dit moment zo’n furore maken binnen de zakelijke markt?

‘Massa is kassa’

Massa is kassa, om maar eens te spreken met een niet nader te noemen tv-persoonlijkheid. Het is logisch dat de hardware en software die is ontwikkeld om personen toegang te verlenen tot een gebouw of ruimte, door middel van biometrische scan, code, druppel, kaart of app inmiddels niet meer weg te denken is uit de zakelijke markt. Immers, het werkt probleemoplossend, het is efficiënt en zeer comfortabel. Een kantoor, hotel of instelling wordt er veiliger door, het biedt gemak en alles wordt beter beheersbaar en controleerbaar. De wet van de grote getallen geldt ook hier: er moet volume verkocht worden om de ontwikkeling terug te verdienen. 

Toch zien we vaak dat ontwikkelingen die op de zakelijke markt populair zijn geworden, hun weg vinden naar particulier gebruik. Kijk maar eens naar de zonweringssector, waar het verticaal screen ooit een product was dat we tegenkwamen binnen de utiliteit. Vandaag de dag worden er echter meer screens aan particulieren verkocht, dan aan de zakelijke markt. Volgen we de trend op het gebied van motorisering en besturing binnen diezelfde zonweringssector, dan zien we dat de particuliere gebruiker inmiddels koning is. Dat heeft een reden…

De hedendaagse consument is snel bereid om nieuwe technologieën te omarmen.

Waar vroeger de klant klaargestoomd moest worden, daar vraagt hij nu

De tijden zijn veranderd door de komst van smartphone en tablet. Ons leven nemen we mee in de broek- of rugzak. Met het ontdekken van het comfort van het hebben van alle informatie binnen handbereik, is een situatie ontstaan waarbij er geen tijd overbrugd hoeft te worden om innovaties op digitaal gebied geaccepteerd te krijgen door een eindgebruiker. Sterker nog: de moderne consument verwacht eigenlijk bij alle technologische ontwikkelingen dat er een app wordt meegeleverd om zaken te gebruiken. We leven in een tijd dat de vraag naar digitale oplossingen het aanbod begint te overstijgen. 

Dat brengt me weer bij de vraag: doen we er als branche wel genoeg aan om de nieuwste technologieën in toegangscontrole makkelijk beschikbaar te maken voor de eindgebruiker? Dan hebben we het niet over de zorgbehoeftige mens, niet over de eigenaar van diverse AirBnB appartementen, maar gewoon over ‘de man of vrouw in de straat’, die inmiddels via apps op de smartphone de televisie, de geluidsinstallatie, de thermostaat, de verlichting, de airconditioning, de slimme deurbel, het koffiezetapparaat, de rolluiken, de zonwering, het alarmsysteem, de stofzuigrobot, de grasmaairobot en zelfs de wascombinatie bedient en monitort. 

De kinderen van deze mensen lopen echter nog steeds met een sleutel aan een touwtje rond. De voordeursleutel hangt als ballast naast de sleutel van de auto, die in veel gevallen ook alleen maar pro-forma aanwezig is. Juist voor deze enorme doelgroep is digitale toegangscontrole een welkome aanvulling op hun steeds digitaler wordende leven. Ze zijn er gewoon klaar voor.

Om me heen zie ik particulieren zoeken naar mogelijkheden om ook de voor- en achterdeur te kunnen openen en te sluiten door middel van een app. In de praktijk resulteert dat veelal in bestellingen bij partijen als Ali Baba en Wish, omdat alles daar op een makkelijke manier wordt aangeboden. Installatie van dergelijke materialen gebeurt dan vaak onoordeelkundig en men is blij wanneer het werkt. Of de veiligheid daarmee gediend is, betwijfel ik. Het zou mooi zijn als de mooie merken op dit gebied nog meer zouden doen aan marketing en voorlichting bij de bedrijven waar de particulier zo naar binnen kan lopen. Ik voorspel dat de wet van de grote getallen wel eens goed zou kunnen uitpakken als toegangscontroletechnologieën makkelijker bereikbaar worden gemaakt voor de consument.    

Jan Mol is freelance redacteur en schrijft voor diverse vak­bladen. Met een achtergrond van meer dan 30 jaar als
marketing manager in de zonwerings- en rolluikenindustrie heeft hij de nodige ervaring opgedaan op het gebied van domotica. Daarnaast volgt Jan vanuit zijn technische interesse de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale toegangscontrole binnen de utiliteits- en woningmarkt.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details