Een breed gamma aan kwalitatieve producten uit voorraad en een ijzersterke service voor de klant – daar staat HDD Design voor. De groothandel in deur- en meubelbeslag uit Meise nam recent een nieuw pand in gebruik, waardoor de magazijncapaciteit vervijfvoudigd werd: van – van 2.000 naar 10.000 m². Tegelijk werden de logistieke processen geoptimaliseerd. Resultaat: klanten kunnen nu nog sneller en beter bediend worden.

De geschiedenis van wat vandaag HDD Design heet, gaat terug tot 1960. Toen richtten Henri De Donder en Paula De Saert een dealernetwerk voor deur- en meubel-beslag in de Benelux op. Het gamma omvatte toen 50 producten. De volgende generatie, met name Huguette De Donder en John Descurieux, bouwden hun levenswerk verder uit met focus op de DIY, de industrie en de ijzerwarenhandels.
“Intussen zijn we uitgegroeid tot een gerenommeerde groothandel met een breed maar uitgebalanceerd aanbod van bijna 10.000 producten: deurkrukken, inkapschelpen, trekkers, toppers, paumellen, sloten en veiligheidsbeslag, deurstoppen, kasttrekkers, raam-krukken, huisnummers, brievenbussen, …, en heel wat accessoires”, stelt huidig zaakvoerder Olivier Descurieux. “Die zijn steeds op voorraad en worden binnen de 24 uur met onze eigen transportdienst overal in de Benelux geleverd.”

De focus bij HDD Design ligt dus op de hoogwaardige afwerking – de finishing touch – in woningen en andere gebouwen, aanvankelijk met een assortiment dat enkel uit producten van Italiaanse A-merken bestond. “Toen prijs een steeds grotere rol begon te spelen, -besloten we om onze blik te verruimen naar het Verre Oosten. Daarom openden we in 2002 een eigen productiefaciliteit in China”, gaat de zaakvoerder verder. “Intussen hebben we onze organisatie verder versterkt met een extra fabriek in Indië. Deze mix is vandaag één van onze grootste troeven: Italië staat voor design, China voor omvang en India wordt gelinkt aan vakmanschap.”
Een andere belangrijke schakel voor het succes is het feit dat het team van HDD Design de trends en ontwikkelingen in de markt op de voet volgt. Om hun gamma te verfijnen en uit te breiden, bezoeken Descurieux en zijn team onder andere actief de internationale designbeurzen. Uiteindelijk worden die trends vertaald naar nieuwe producten, jaarlijks zowat tweehonderd.

“Een ruim assortiment, dat nog eens continu bijgestuurd wordt, is één, maar we leveren die producten ook naar een omvangrijk klantenbestand in zesendertig landen. Voor ons is het een evidentie dat groei in geen geval ten koste mag gaan van service, want die is even belangrijk dan de kwaliteit van de producten”, benadrukt Descurieux. “Er was dan ook dringend behoefte aan een forse uitbreiding van onze faciliteiten. Daarom bouwden we een nieuw pand, waardoor we de magazijncapaciteit gewoonweg vervijfvoudigden tot 10.000 m². Het is onze hub, waar de producten uit Italië, China en India samenkomen, én uiteraard ook het hoofdkantoor voor de Benelux en de rest van Europa. Dit nieuwe gebouw opent bovendien mogelijkheden om klanten op een aantrekkelijke manier uit te nodigen. De investering in deze nieuwe faciliteit, in combinatie met geoptimaliseerde logistieke processen, zorgt ervoor dat we onze klanten een nog betere service kunnen garanderen.”